Методический электронный образовательный центр Министерства образования Оренбургской области и Оренбургского государственного университета

Учителю
  • Быстрый поиск
  • Расширенный поиск
Тип материала:
Разделы:
Темы:

16. Покупки. Употребление инфинитива (Решетникова Л.Ф.)

Текст урока

  • Конспект

     Решетникова Лариса Филипповна
    Учитель английского языка
    МОАУ «СОШ №28 г. Орска»
    
    Класс: 10 
    УМК: «Английский в фокусе», под ред. Афанасьевой О.В., Дули Д, Михеевой И.В., 2012
    Уровень образования: базовый.
    Тема урока: «Покупки. Употребление инфинитива».
    Общее количество часов: 12
    Место уроков в системе уроков по теме: шестнадцатый урок в модуле.
    Цель урока: Освоение формообразования и использования в связной речи инфинитива и ing-формы глагола.
    Задачи урока: 
    -развивать способности к выбору средств выражения, развивать коммуникабельность; 
    -развивать умения говорить на основе услышанного и прочитанного, понимать на слух, читать с целью общего охвата и частичного понимания содержания;
    - воспитывать уважительное отношение к мнению других людей;
    - формировать способности понимать образ жизни и поведение зарубежных сверстников, осознание своей культуры через контекст культуры англоязычных стран.
    Планируемые ЗУН:
    значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа обучения и соответствующими ситуациями общения, в том числе оценочной лексики, реплик-клише речевого этикета, отражающих особенности культуры страны/стран изучаемого языка;
    понимать значение грамматических явлений;
    читать аутентичные тексты различных стилей: публицистические, художественные, научно-популярные, прагматические – используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, поисковое/просмотровое) в зависимости от коммуникативной задачи.
    Техническое обеспечение урока: учебник, проектор, ноутбук, колонки.
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    Содержание урока:
    I. Организационно-мотивационный момент.
    Т: Good morning, children! I am very glad to see you!
    P: We are glad to see you too, teacher!
    Т: Sit down, please. I hope you will work hard today! So, let’s start our lesson.
    II.     Фонетическая зарядка.
    T: Dear friends, you have card number 1 on your desks. Please, take them. As you see, today we will train the sound [Λ]. 
    Shutter. Summit. Submarine.
    Mummy. Sonny. Hurry. Southern.
    Come. Some. None. Done. Tongue.
    Wealthy uncle. Cruelly unjust.
    Tough luck. Just my luck.
    Double Dutch.
    Come to lunch, Bunny!
    Does the bus run every other Monday?
    None but dullards copy one another.
    Don’t touch this money till next month.
    There wasn’t much sunshine in London last Monday.
    
    T: Listen to me attentively. Let’s repeat after me. Now, read by yourselves.
    P: слушают учителя, повторят, читают сами.
    III.   Речевая разминка
    T: What date is it today? What day of the week is it today? What season is it now? What is the weather like today? Who is absent?
    P: отвечают на вопросы.
    T. Dear friends, look at ex.1a p.32. What do you think of the structures in bold? And do you guess what is the theme of our lesson? And what will we do today?
    Обсуждение темы и целей урока.
    IV. Проверка домашнего задания.
    T: Pupils, your home task was to write down the grammar rule «-ing form/to –infinitive/infinitive without to» in your grammar references. Open them and show the rule to me.
    
    V. Введение нового грамматического материала. 
    T: Today we are going to start a new grammar material «-ing form/to –infinitive without to». Please, look at the screen and listen to me attentively. 
    * презентация        
    -So, let’s train our grammar material on practice.
    
    VI. Отработка грамматического материала.
    1. (Ex.1b, p.32)
    Т: Pupils, now we will train our grammar rule. Be attentive and don’t forget what we’ve discussed. In this task you should use the structures in bold (from ex.1a) to complete the rules (1-7). Of course, you can look at the screen or your grammar references.
    1. preposition….
    2. verb of preference….
    3. would love/hate…
    4. modal verb …..
    5. can`t stand/help…
    6. want, can`t wait…
    7. let, make…
    
    2. (Ex.2 p.32).  Работа в группах.
    T: Dear friends, let’s make 3 groups. You have card 1 on your desks. Please take them and look through the task. Your task will be to put the verbs in brackets into the correct form. 
    
    1) Do you mind ….(help) me with some jobs today, Sam?
    2) I’m not keen on …….(read) novels. I prefer…..(watch) TV.
    3) I must …..(finish) this essay tonight. I have to hand it in tomorrow!
    4) He left without…..(say) goodbye.
    5) I`d hate…..(do) archery.
    6) Brian really enjoys ….(play) the guitar.
    7) Please let me ….(go) out tonight!
    8) The story made me …..(cry).
    9) Remind me…..(see) to it tomorrow.
    10) Would you like ….(go) now?
    
    Р: Выполняют задания в группах.
    VII. Динамическая пауза.
    T: I think you are tired, our eyes want some rest! Now, you will watch the video for 1 minute. (Смотрят видео, затем работаем вместе над тренировкой глаз).
    -  So, look at me and listen to me attentively.
    Look left, right. Look up, look down. Look around, look at your nose, look at that rose, and close your eyes. Open, wink, and smile! 
    Your eyes are happy again.
    
    VIII. Активизация лексических навыков. 
    1. (Ex.3 p.32)
    Т: Are you with me? Ok, let’s continue to work. And the next task is to use the phrases to complete the sentences.
    Look at the screen, try to understand these phrases. 
    Let’s repeat after me and then read by yourselves.
    don’t mind
    to be alone
    to work long hours
    to eat Chinese o Italian food
    to like/enjoy/hate 
    
    не возражать
    быть одиноким
    работать сверхурочно
    есть Китайскую или Итальянскую еду
    нравиться/наслаждаться/ненавидеть
    2. (Ex.4 p. 32)
    T: The next task is to use the words below to make true sentences about yourself.
    look forward to
    can`t help 
    don’t mind
    can’t imagine
    can
    let/want/fancy
    Don’t forget about the example.
    Р: Выполняют задание осуществляют взаимопроверку с соседом по парте.
    3. (Ex.5b p.33) Работа со словарем.
    Т: Now, it’s time to work with our dictionaries. You have card 2. Take them, please. Here you should find the nouns derived from the following verbs:
    1. amaze- amazement
    2. educate-
    3. collect-
    4. depend-
    5. achieve-
    6. suggest-
    7. recover-
    8. agree-
    
    
    P: Выполняют работу самостоятельно.
    IX. Активизация грамматического материала. (Phrasal verbs). (Ex.6 p.33)
    Т: Look at the diagram attentively and recall the theme «Phrasal verbs». You will work in card number 3.
    1. He`ll….the company when his father retires.
    2. I want to….tennis. Do you know where I have lessons?
    3. We`re going to….you…for your birthday, Dave!
    4. She …….her father. She looks and acts just like him.
    5. ……your shirt and I`ll wash it for you.
    6. Now that you’ve lost weight you should…your clothes….
    - On the other side of the card 3 you have the diagram, please, put it in the grammar ref.
    
    X. Активизация навыков монологического высказывания. (Dependent prepositions) (Ex.7 p.33)
    Т: Dear friends, and the last task of our lesson will be ex.7 p.33. In this task you should to complete the sent. with about, on, of, at or in. And then prepare a short story about yourself.
    
    XI. Информация о домашнем задании. 
    T: Now, open your homework diaries and write down your home task. 
    Ex.10 p.33, * Ex.5а p.32.
        XI.    Выставление отметок. 
        XII.     Подведение итогов.
    Т: Ok, dears, thank you for your work.
     What have we done today? Did you like the lesson?
    P: отвечают на вопросы.
    
    
    
    
    
    
    
     

    Автор(ы): Решетникова Л. Ф.

    Скачать: Английский язык 10кл - Конспект.docx

Презентация к уроку

Видео урока

Задания к уроку