Методический электронный образовательный центр Министерства образования Оренбургской области и Оренбургского государственного университета

Учителю
  • Быстрый поиск
  • Расширенный поиск
Тип материала:
Разделы:
Темы:

84 Р. Киплинг (Полякова А.Н.)

Текст урока

  • Конспект

     Полякова Александра Николаевна, 
    учитель английского языка 
    МОАУ «СОШ № 5 г. Орска»
    Предмет: Английский язык
    Класс: 11
    УМК: Английский в фокусе, под ред. Афанасьевой О.В., Дули Д, Михеевой И.В., 2012
    Уровень обучения: базовый.
    Тема урока: Ридьярд Киплинг
    Количество часов, отведенных на изучение темы: 13
    Место урока в системе уроков по теме: 8
    Цели:
    Образовательные:
    1) Формирование навыков чтения с детальным пониманием;
    2) Совершенствование навыков чтения с целью извлечения информации;
    3) Активизация грамматических навыков.
    Развивающие:
    1) Развитие умения анализировать, сопоставлять, обобщать, делать выводы;
    2) Развитие памяти, внимания, воображения;
    3) Формирование самостоятельной познавательной активности.
    Воспитательные:
    1) Формирование положительного отношения к чтению;
    2) Знакомство с биографией и творчеством известного писателя и поэта Ридьярда Киплинга.
    Задачи:
    1) Развивать навыки изучающего чтения;
    2) Создать условия для активизации грамматических навыков;
    3) Развивать умение воспринимать на слух англоязычный текст, воспроизводить его с нужной интонацией;
    4) Создать условия для активизации новых ЛЕ в речи и письме.
    Планируемые результаты:
    1) Знать наиболее важные факты из жизни и творчества Р. Киплинга;
    2) Уметь читать и выделять из текста запрашиваемую информацию;
    3) Уметь распределять роли при работе в группе с целью повышения эффективности выполнения задания; 
    4) Знать структуру изученного  стихотворения;
    5) Уметь применять на практике новые ЛЕ.
    Техническое обеспечение урока: компьютер, экран
    Содержание урока.
    I. Организационный момент.
    T: Good morning, boys and girls!
    Ss: Good morning, teacher!
    T: Who is on duty today? What date is today? Who is absent?
    Ss: Today is …
    T: Thank you! Let̕ s start our lesson!
    II. Фонетическая зарядка.
    T: Repeat after me the words:
     Lose, blame, doubt, allowance, tired, thought, impostor, truth, knave, sinew, virtue, foe, worth.
    T: Read them aloud in chain, please!
    Учитель предлагает учащимся повторить за ним слова, затем проговорить их самим. Слова взяты из стихотворения «Если» Ридьярда Киплинга.
    III. Речевая зарядка
    T:  Answer the questions, please!
    1) Do you enjoy reading books? Why?
    2) What book was the last you have read? What was it about?
    3) Do you have favoutite authors? Name them.
    4) Do you prefer reading to listening TV? Give reasons.
    5) What is your favourite genre? 
    T: Unfortunately not many people like reading, especially teens. But I hope you understand that reading is necessary to become smarter and to learn about the rest of the world. 
    IV. Сообщение темы и цели урока.
    T: Look at the blackboard, please! Read the titles of the books and try to name the author.
    “The Jungle Book”
    “Kim”
     “The Cat that Walked by Himself”
    “If…”
    “The Story of the Gadsbys “
    "Rikki-Tikki-Tavi" (short story)
    
    T: Do you know this person? Who is he? These are his famous works. 
    Ss: Rudyard Kipling. 
    T: Yes, you are right. Have you read any of his books? Did you like them?  Today we’ll speak about this author and poet, about his works and his famous poem IF.  
    T: Very good! What will we learn at the lesson? Give your suggestions.
    Ss: The biography of Rudyard Kipling.
    Ss: We will read and analyze his poem “If”.
    Ss: We will learn about other works of this writer.
    T: You are quite right! Let us start our discussing!
    V. Проверка домашнего задания.
    T: Hand in your copybooks with homework. I will check your essays.
    VI. Знакомство с биографией писателя.
    T: Look at the screen. Let̕ s read the most important facts about Rudyard Kipling. Who wants to read?
    Один из учащихся (по желанию) читает факты из жизни и творчества автора. 
    T: Thank you for reading. Who can tell about R. Kipling using the fact file from the presentation?
    Один из учащихся рассказывает про автора, пользуясь краткими фактами (презентация).
    T: Good of you! Is anything unclear for you? 
    Для более слабых учащихся фронтально можно перевести непонятные предложения.
    VII. Формирование навыков чтения. Работа с лексическими единицами.
    T: Now we know some information about R. Kipling and can read his famous poem “If”. Open your books at page 126. Before you start reading I would like you to listen to this poem in order to make your reading better.
    CD 4, track 5
    Учитель включает аудиозапись данного произведения, учащиеся слушают и следят по тексту. Данный вид работы подготовит их к хорошему чтению.
    T: Rudyard Kipling’s If is one of the best known poems. Read  the first line in each stanza and the two last lines of the poem. Who does Kipling address the poem to?
    Ss: Kipling addresses all of mankind/ people who face difficulties in their lives.
    T: Now let ̕s read the whole poem and answer the question: what message does it convey?
    Учащиеся (2-3 человека) читают стихотворение (с выражением). 
    Ss: The main idea is that you should overcome your problems and try to become an honourable and dignified person.
    T: Work in groups of 4. Read this poem again and match the underlined words/ phrases with their meanings below (ex.3 a., p. 126 ). 
    1.ability to identify with ordinary people- the common touch (общие черты)
    2. changed in meaning- twisted (запутанный)
    3. things/ people dishonest pretending to be sth else- impostors (обманщики, мошенники)
    4. pile- heap (куча, завал)
    5. old or damaged-  worn-out (потертый, изношенный)
    6. stand/ walk with shoulders bent forward- stoop (сутулится, наклоняться)
    7.  stay calm- keep your head (не вешай голову, оставайся спокойным)
    8. determination to do sth- will (решимость, решительность, воля)
    9. thinking and doing what’s right- virtue (достоинство)
    10. money won- winnings (выигрыш, добыча)
    T: Well done. Now please try and guess the meaning of the words in bold from the context before using your dictionary (ex.3 b., p.126). Work in pairs.
    Master (хозяин)- someone/ something that controls someone/ something else
    Aim (цель) -goal/ target
    Triumph ( триумф) - great success
    Trap (ловушка) - something used to catch and prevent the escape of someone/ something
    Fools (глупцы) - silly, unthinking people
    Tools (инструменты) - equipment used for building
    Turn (очередь) - part of a game/ competition
    Loss (потеря, утрата) - state of no longer having something
    Force (заставлять) - make  someone do smth through pressure/ necessity
    Unforgiving (непростительный) - with no room for mistakes
    Worth (ценность, значение, достоинство) – amount
    T: Good job! I want you to use these words while doing ex. 1, p.56 in your workbooks. Please, do it individually.
    VIII. Динамическая пауза.
    T: I guess you are a bit tired. Have a rest and let your eyes relax.
    Видео «Физминутка для глаз. Автор И. Веденеева »
    IX. Формирование навыков чтения с целью поиска конкретной информации.
    T: Look at the  poem, there are 4 verses and you are divided into 4 groups, each group takes one verse. The group №1 takes the first verse…Which of the following does Kipling advise? Find references in the poem. Ex. 4, p.126.
    Примерный ответ:
    Verse 1
    ignore doubt: trust yourself
    be patient: wait and not be tired by waiting
    be honest: don’t deal in lies
    be courageous: can keep your head, when all about you are losing theirs
    be modest: don’t look to good, nor talk too wise
    T: Very good! If you read the poem, you will see that the author uses opposites to emphasise what he says and convince the reader. In pairs, choose one of the verses and find the opposites. 
    Ответы учащихся: 
    verse 1 lines 1/2 keep your head/losing (their
    heads)
    verse 2 line 11 triumph/disaster
    verse 3 lines 17/20 winnings/losses
    verse 4 lines 25/26 crowds/kings
    verse 4 line 27 foes/friends
    X. Активизация грамматических навыков.
    T: Well done! Now please open your copybooks, write down the date. You should do ex. 5, p. 127 individually. You should write only correct prepositions or particle “to” from the poem, then use each of the phrases in bold in an example of your own.
    Учащиеся выполняют упражнение самостоятельно, затем 2-3 ученика зачитывают вслух только те предложения, которые составили сами.
    Предполагаемый ответ ученика:
    1 I couldn’t bear to give away the puppies, so I kept them all.
    2 The naughty child threw a paper aeroplane at the teacher and blamed it on his
    neighbour.
    3 In some examinations they make allowance for students with special needs.
    4 Fiona is so strong ― she never gives way to her emotions.
    5 I am working hard to build up my stamp collection.
    6 I told Penny my secret and she promised not to breathe a word about it to anyone.
    7 I usually start my revision long before the exams begin.
    8 Karen was exhausted, but managed to hold on ad finish her work.
    XI. Чтение с детальным пониманием (структура стихотворения).
    T:  Look at the structure of the poem. Look at these words:
    
    -verse (стих, строфа)
    -syllable (ударный)
    -rhyme (рифмовать)
    -rhyming pattern (рифмованный шаблон)
    T: How many verses are there? How many syllables are there in each line? 
    How many lines are there in each verse? 
    Ss: There are 4 verses in the poem. There are 8 lines in each verse. There are 10-11 syllables in each line.
    T: Right you are! Listen to the first four lines of the poem and underline the stressed syllables.
    CD 4 Track 06
    Ss: If you can keep your head when all about you
    Are losing theirs and blaming it on you;
    If you can trust yourself when all men doubt
    you,
    But make allowance for their doubting too;
    
    XII. Подведение итогов.
    T: -Our lesson is coming to the end. I would like to ask you a question. How does the poem make you feel? Bored? Excited? Depressed? Encouraged? Discouraged? Inspired? Motivated? Explain your answer.
    XIII. Объяснение домашнего задания.
    T: At home you will do ex. 10, p.127. Read the Study Skill box, then identify some examples of these features of poetry in Rudyard Kipling’s poem (orally). Also you will do ex. 2, 4, p. 56 in your workbooks (in written form)
    Дополнительное задание (для более мотивированных учащихся): try to write your own poem using the words from the poem “If”. Write as many lines as you can.
    -Thank you for your work! Your marks…. 
    The lesson is over.
    
     

    Автор(ы): Полякова А. Н.

    Скачать: Английский язык 11кл - Конспект.docx

Презентация к уроку

Видео урока

Другие материалы